top of page
  • Writer's pictureREDACTIE

‘Ik wil transparant zijn’

- Al vier jaar drukt Danya Weevers haar stempel op een duurzamere wereld. Haar ervaringen als modeontwerpster vormden haar uiteindelijke missie. ‘Mens, dier en milieu mogen nimmer lijden onder onze ijdelheid.’

Danya draagt “The Elastic Dress” en het model een outfit van haar afstudeercollectie “fragiliteit”. [Fotocredit: Agne Kuceviciute]

De jonge modeontwerpster had een vliegende start. Direct na haar modeopleiding vloog ze naar Vancouver en Londen om haar collecties te presenteren tijdens Fashion Week. Maar door nieuwe kennis die zij tijdens haar werk in de mode-industrie opdeed werd haar duidelijk dat er een ander plan voorbestemd was. Het zien van de documentaire “The true cost”, die de brute realiteit achter de mode-industrie schetst, gaf de doorslag. Danya Weevers wil haar steentje bijdragen aan een mooiere wereld. Ze verteld hierover tijdens lezingen en gastcolleges waarin ze de nieuwe lichting modestudenten inspireert. Ook de consument neemt ze mee in haar productieproces om meer bewustwording te kweken. DUURZAAM Danya Weevers staat voor duurzaamheid. Wat is je visie? ‘Tijdens mijn opvoeding heb ik meegekregen dat wat je neemt, je ook moet teruggeven. Het is een wisselwerking. Dat nooit iets wat je zelf doet ten koste mag gaan van iets of iemand anders. Toen ik meer te weten kwam over de vervuilende mode-industrie, ben ik gaan nadenken hoe ik deze kennis voor mijn label kon toepassen. Stapje voor stapje ging dat steeds verder. Ik heb de keuze gemaakt om grondstoffen van ecologisch materiaal te gebruiken. Dat was nummer één. Maar ook de transparantie naar de gebruiker vind ik belangrijk. Ze moeten weten wie er aan mijn kledingstukken hebben gewerkt, waar de grondstoffen vandaan komen en hoe de prijs is opgebouwd.’ Wat wil je graag vertellen met je merk? ‘Elke collectie heeft een eigen vertelling. Tijdens het ontwerpproces heb ik al een verhaal in mijn hoofd die ik hierin verwerk. Voor mijn aankomende collectie heb ik mij laten inspireren door mijn reis naar IJsland. Ik heb de Ok mountain bezocht en de Okjökull gletsjer, de eerste gletsjer die dood is verklaard door klimaatverandering. Dat heeft natuurlijk gigantische gevolgen. Hier werd zó weinig aandacht aan besteed. Dit was voor mij aanleiding om te verwerken in die collectie. Maar ook de kwetsbaarheid van het leven of van de vrouw kunnen onderwerpen zijn die ik verwerk in mijn collecties.’ Hoe komen jouw collecties tot stand en wat kan je vertellen over het productieproces? ‘Als ik het thema en het verhaal helder heb, start ik met het ontwerpproces. Ik probeer in mijn schetsen al rekening te houden met een ontwerp die zowel in de winter als in de zomer gedragen kan worden als je de items combineert. Ik presenteer dus één collectie per jaar, om de hoeveelheid collecties die je zou moeten maken tegen te gaan. Hiervoor maak ik altijd een ready-to-wear collectie. Dat is al één ding waar ik op let tijdens het duurzaam ontwerpen. Maar ook patroontechnisch is er winst te behalen. Ik probeer de patronen zo te maken, zodat ik zo min mogelijk stof heb als afval. Het restafval verwerk ik als sierraden, vloerkleden of iets anders. Ik gooi niks weg. Daarnaast zijn alle grondstoffen natuurlijk duurzaam en ecologisch. Zijde gebruik ik niet meer. Het is wel een natuurproduct, maar ik wil ook niet dat er dierenleed aan te pas komt. (Zijde wordt verworven van de zijderups.) Voor mijn huidige collectie heb ik ananasleer gebruikt en zeer recent heb ik afgekeurde tampons gerecycled en verwerkt naar mondkapjes. Verder gebruik ik katoen met GOTS (Global Organic Textile Standard) certificatie. Ik gebruik geen plastic voor mijn verpakkingsmateriaal, maar volledig gerecyclede verpakkingen. De kaartjes zijn ook van gerecycled papier met zaadjes erin die ze kunnen planten.’ Alle ontwerpen hebben een eigen QR code zodat de consument het productieproces kan inzien. Hoe kwam je op het idee? ‘Ik wil transparant zijn. Dus de consument kan via die unieke code achterhalen wie er aan gewerkt hebben en hoe het kledingstuk geproduceerd is.’ Wat doe je nog meer om bewustwording bij de consument te vergroten? ‘Ik geef veel lezingen en gastcolleges op scholen over duurzaamheid. Toen ik nog studeerde, werd het onderwerp duurzaamheid niet aangeboden. Er zijn veel vragen van modestudenten hierover. Voor hen is er een Facebookgroep waarop ze die kunnen stellen die ik dan beantwoord. Duurzaamheid gaat ook breder dan dat, vind ik. Het is je hele levensstijl. Wat je eet, hoe je leeft. Met mijn duurzame bedrijf, vind ik dat ik zo duurzaam als mogelijk moet leven.’ DOORBRAAK Je laatste presentatie was in op NEONYT in Berlijn met jouw collectie SS20 R-EVOLVE. Je doel was een doorbraak. Heb je bereikt wat je voor ogen had? ‘Deze beurs is echt puur op duurzaamheid gericht, dus voor mijn doelgroep. Op zo’n beurs kunnen winkels de collecties inkopen. Het was voor mij toen erop of eronder eigenlijk. Het presenteren van je collectie tijdens bijvoorbeeld een beurs is erg kostbaar. Door crowdfunding heb ik met mijn collectie een plek kunnen bemachtigen op NEONYT. Ik moest mijzelf daarom wel een doel stellen: voldoende vraag naar mijn items. Er kwam toen veel vraag naar de collectie vanuit de websites en mijn verkooppunt bij een winkel in Amsterdam. De stijgende lijn waarop ik hoopte, die is gekomen. Het was voor mij succesvol en dus een goede zet geweest. Ik probeer nu elk jaar met mijn collectie naar de beurs NEONYT te gaan. Het is alleen bijzonder spijtig dat het dit jaar helaas niet door kon gaan vanwege COVID 19.’ Wat betekent doorbraak voor jouw label? ‘Ik heb altijd gezegd dat ik niet perse groots hoef door te breken. Zolang ik mijn brood ermee kan verdienen ben ik gelukkig. Mocht het zo zijn dat ik meer verdien dan ik nodig zou hebben om te leven, dan zou ik ook heel graag iets voor de maatschappij willen betekenen. Maar echt groots doorbreken? Ik vind het fijn als mensen mijn kleding met liefde dragen en er zuinig op zijn.’ TOEKOMST Danya laat de collecties in Nederland produceren. Naast de korte lijnen is dit volgens haar de enige manier om de kwaliteit te waarborgen. Ze droomt er echter van om een bijdrage te kunnen leveren aan eerlijke werkomstandigheden in ontwikkelingslanden. Hoe kijk je hier nu naar? Zijn er concrete plannen? ‘Met de stichting “Vrienden van Judah Mahama” kijk ik naar de mogelijkheden om naailes te kunnen geven aan kwetsbare vrouwen in Ghana. Het zou uiteindelijk wel echt een droom zijn om daar een productieproject op te richten.’ Wat is de volgende stap voor jouw label Danya Weevers? ‘Ik hoop dat de pandemie het toelaat dat ik volgend jaar mijn nieuwe collectie kan showen op NEONYT. De collectie hangt al klaar en is gefotografeerd. Ik ben er klaar voor, maar het verdient wel de aandacht om goed tot z’n recht te laten komen. Dus heb ik nu een tussenjaar’, vertelt ze lachend.

[ De stichting Vrienden van Judah Mahama’ zet zich in voor een eerlijke toekomst voor kwetsbare vrouwen en kinderen in Ghana. ]


Een jurk van de collectie “green empowerment” die Danya op London Fashion Week heeft getoond. [Fotocredit: Liselotte Fleur]

Recent Posts

See All
bottom of page